Terra Mystica

2-5 spelers / ± 30 minuten per speler / strategie / tactisch

Omschrijving:

In Terra Mystica neem je de rol aan van een van de veertien volkeren die elk verbonden zijn aan een van de zeven landtypes. Wanneer je begint kies je 2 gebieden van jouw landtype waar je meteen een huisje op mag bouwen. Om je gebied uit te breiden dien je in het verloop van het spel de gebieden om je heen om te vormen naar je eigen landtype, dit kun je bewerkstelligen door met je werkers spades te maken waarmee gebieden omvormt. Wanneer je dit doet mag je meteen op het omgevormde gebied een huis bouwen. Huizen zorgen voor meer werkers bij de inkomstenfase en huizen zijn te verbouwen naar handelshuizen. Handelshuizen kunnen op hun beurt weer verbouwd worden naar burchten en tempels. En van één tempel kun je een heiligdom maken. Handelshuizen zorgen bij de inkomstenfase voor extra kracht en geld en de tempels krijgen priesters en speciale krachten. Wanneer je de burcht bouwt kun je een speciale kracht van je volk gebruiken, dit is voor elk volk verschillend. Zo heeft elk volk ook ieder een unieke speciale kracht die je kan helpen in het halen van zoveel mogelijk punten. Punten krijg je op het einde van het spel voor de grootste aaneenschakeling van gebouwen en je krijgt punten voor je plaats op het elementenspoor. In het spel zitten vier elementen, vuur, water, aarde en lucht. Met priesters kun je stijgen op een elementenspoor alsook met diverse acties tijdens het spel en sommige speciale volkeren krachten. Tijdens het spel kun je ook punten verdienen, waar je precies punten voor krijgt ligt aan de kaarten die er gespeeld zijn op het bord. Er worden namelijk 6 willekeurige kaarten neergelegd in het begin die voor elke ronde een andere voorwaarde aangeven waar je punten voor krijgt. Zo krijg je bijvoorbeeld punten als je een bepaald gebouw bouwt of als je spades maakt en gebruikt om een gebied om te vormen. Dit staat aan de linkerkant van de kaart en aan de rechterkant van de kaart staat een aantal elementsymbolen en een beloning. Wanneer je aan het einde van een ronde deze elementsymbolen bezit of een veelvoud ervan dan krijg je de beloning of een veelvoud ervan. Zo kun je op verschillende manieren punten vergaren en zal je aan de hand van je volk en diens speciale krachten voor een bepaalde strategie moeten gaan.

Conclusie:

Zoals uit de zeer beknopte omschrijving hierboven misschien al blijkt is dat Terra Mystica een erg tactisch spel is met zeer weinig tot geen geluk. Omdat er erg veel mogelijkheden zijn in het spel en er veel onderdelen op tafel komen kan ik me voorstellen dat het veel mensen zal ontmoedigen om het een keer uit te proberen, maar alles is erg goed omschreven op de volkerenborden en het speelveld. Zeker omdat de volkeren speciale krachten hebben word je al snel een bepaalde kant op gestuurd en hoef je zeker niet met alles rekening te houden. Ga er niet vanuit dat je in je eerste potje wint, want degene die het spel al eens gespeeld heeft kent de mogelijkheden en zal er beter gebruik van kunnen maken. Maar de potjesdie ik tot nu toe gespeeld hebben zorgden en keer op keer voor dat we het meteen nog een keer speelden! Al met al een erg goed spel wat zeker de moeite waard is als je op zoek bent naar een wat zwaarder bordspel.

Score: